Een slechte nachtrust is niet iets om licht op te vatten. Slecht slapen zorgt niet alleen voor vermoeidheid, maar het verhoogt ook de kans op de ziekte van Alzheimer, hart- en vaatziekten, angststoornissen, depressies en diabetes. Uit onderzoek van het Nederlands Huisartsen Genootschap blijkt dat één op de drie volwassen Nederlanders vaker slecht en zelfs één op de twee van de 70-plussers slaapt geregeld slecht.

Ouderen slapen slechter

Het maakt niet hoe oud je bent, maar iedereen heeft minimaal zeven uur slaap per nacht nodig om gezond door het leven te kunnen gaan. Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel, maar voor de meeste mensen is dit toch wel het minimale uren wat men nodig heeft. Het is echter zo dat hoe ouder we worden, des te minder het lichaam mee gaat werken voor een goede nachtrust. Als eerste ligt dit aan de kwaliteit die verminderd naar mate we ouder worden en de diepe slaap wordt korter. Daarbij wordt de blaas ook steeds zwakker, waardoor ouderen ’s nachts vaker wakker worden om naar de wc te gaan. Doordat we na ons veertigste jaar slechter gaan slapen, gaat het geheugen ook minder goed werken. Uit onderzoek blijkt nu zelfs dat het verlies van slaap niet alleen een voorbode kan zijn van Alzheimer, maar dat het ook bijdraagt aan het ontstaan hiervan. Het is dus verstandig om bij problemen met de nachtrust hier hulp bij te zoeken.

Alcohol een boosdoener voor een goede nachtrust

Alcohol zorgt ervoor dat we ’s nachts steeds wakker worden. Als je vaak last hebt van een slechte nachtrust, zorg er dan voor dat je zeker in die periodes geen alcohol nuttigt. Dit zorgt er namelijk voor dat jouw nachtrust nog slechter wordt. Ook kan het voorkomen dat als de alcohol uit het lichaam verwerkt is, dat men dan klaarwakker is rond drie à vier uur. Deze gebroken nachten kunnen een grote invloed hebben op jouw gezondheid. Het is dus belangrijk dat de alcohol inname tot een minimum beperkt wordt.

Wat te doen voor een betere slaap

Zorg ervoor dat je ritme houdt in de tijden dat je naar bed gaat en opstaat. Zo zorg je ervoor dat jouw lichaam gaat wennen aan deze tijden, zodat je als je naar bed gaat ook goed zult inslapen. Als je een middagdutje wilt doen, doe dit dan voor drie uur ’s middags. Later op de dag kan ervoor zorgen dat je ’s nachts moeilijk in slaap kunt komen. Zorg er ook voor dat je na twee uur ’s middags geen cafeïne houdende dranken meer drinkt.


Photo by Josh Sorenson from Pexels